Market orientation and digital maturity: a resort case study

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29147/revhosp.v20.1055

Keywords:

Market Orientation, Digital Maturity, Resort, Hospitality

Abstract

This article aimed to analyze market orientation (OPM) and digital maturity (MTD) in a hotel categorized as a resort. The qualitative study was exploratory-descriptive, using the case study as a methodological procedure. To assess OPM, the MARKOR scale was used (KOHLI; JAWORSKI; KUMAR, 1993), while for MTD the model proposed by the Institute for Digital Transformation (ITD) in partnership with the Brazilian Association of the Hotel Industry (ABIH, 2019) was used. From the appreciation of the results of each of the variables and respective dimensions of the OPM, it was identified that the resort presents itself in a moderate condition, with distance from a full situation, mainly in the dimensions dissemination of intelligence and responsiveness. The results also showed that the resort can be classified as a beginner in its stage of digital maturity, conditioning this situation mainly in the dimensions Digital Intelligence Tools and Digital Presence. Additionally, the findings made it possible to verify evidence of potential theoretical alignment between OPM and MTD, where the strengthening of the former, as an organizational culture, can create the right environment for a market-oriented digital transformation.

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Author Biographies

Carlos Marcelo Ardigó, Universidade do Vale do Itajaí (UNIVALI)

Possui graduação em Administração pela Universidade do Vale do Itajaí (1993), especialização em Marketing pela Universidade do Vale do Itajaí (1996), mestrado em Administração pela Universidade Federal de Santa Catarina (2002) e é doutorado em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Santa Catarina (2013). Atualmente é professor dos Programas de Pós-graduação em Turismo e Hotelaria (PPGTH), Administração (PPGA) e de Administração (PMPGIL) da Univali.

Adroaldo Dias da Silva, Universidade do Vale do Itajaí - UNIVALI

Possui graduação em Administração pela Universidade do Vale do Itajaí (2022), é mestrando pela mesma universidade. É Técnico de segurança do trabalho com atuação profissional no Serviço Social da Indústria de Santa Catarina (SC).

Ana Paula Lisboa Sohn, Universidade do Vale do Itajaí - UNIVALI

Doutora em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), com sanduíche na Universidade do Minho em Portugal com bolsa da CAPES (2015). Mestre em Relações Internacionais para o Mercosul pela Universidade do Sul de Santa Catarina (2004) Especialista em Gestão de Empresas pela UFSC (1998). Bacharel em Administração pela UFSC (1996) e em Pedagogia pela Universidade do Estado de Santa Catarina (1993). Desde agosto de 2000 é professora titular da Universidade do Vale do Itajaí, atuando como professora e pesquisadora no Programa de Mestrado em Turismo e Hotelaria, coordenadora da Especialização em Inovação e Gestão do Conhecimento para Organizações Públicas, coordenadora do projeto de extensão Universidade da Criativa Idade, professora na graduação do Centro de Ciências Sociais Aplicadas

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Published

2023-10-27

How to Cite

Ardigó, C. M., Silva, A. D. da, & Sohn, A. P. L. (2023). Market orientation and digital maturity: a resort case study. Revista Hospitalidade, 20, 233–266. https://doi.org/10.29147/revhosp.v20.1055