Human resources in the hospitality industry: quality of work life in five Brazilian regions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29147/revhosp.v20.1076

Keywords:

Hotel management, quality of work life, human resources, job satisfaction, job dissatisfaction

Abstract

This research addressed the quality of work life in the hotel industry across five geographic regions of Brazil, employing an integrated approach that combined quantitative data and qualitative analyses. The identified problem in the study proposal is the need to understand factors influencing well-being in the workplace, emphasizing the significance of this research strand in promoting healthy work environments. The analysis focused on eight dimensions proposed by Walton (1973), encompassing compensation, working conditions, skill development, growth opportunities, social integration, compliance with labor laws, work-life balance, and social impact, providing an understanding of levels of satisfaction and dissatisfaction. The Likert scale (1932) was used to measure agreement levels, revealing divergences in the perceptions of 81 participants. The specific issue addressed emphasizes social integration and challenges in direct communication with supervisors or managers, offering insights into subjective and collective influences. The results highlight perspectives on excellence in service delivery, considering both employee well-being and the productivity and competitiveness levels of organizations.

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Author Biographies

J. Laize S. Oliveira, Universidade de São Paulo

Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Turismo da Escola de Artes, Ciências e Humanidades da Universidade de São Paulo. Mestre em Ciências pela mesma instituição. 

Lúcia Oliveira da Silveira Santos

Doutoranda pelo Programa de Pós-Graduação em Turismo da Escola de Artes, Ciências e Humanidades da Universidade de São Paulo. Mestre em Hospitalidade pela Universidade Anhembi Morumbi.

Dayanna Fernandez Florez

Mestranda do Programa de Pós-Graduação da Escola de Artes, Ciências e Humanidades da Universidade de São Paulo. Graduada em Administração de Empresas Turísticas pelo Institución Universitaria Colegio Mayor de Antioquia

Alexandre Panosso Netto

Professor do Programa de Pós-Graduação em Turismo da Escola de Artes, Ciências e Humanidades da Universidade de São Paulo 

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Published

2023-12-20

How to Cite

Oliveira, J. L. S., Santos, L. O. da S., Florez, D. F., & Panosso Netto, A. (2023). Human resources in the hospitality industry: quality of work life in five Brazilian regions. Revista Hospitalidade, 20, 378–406. https://doi.org/10.29147/revhosp.v20.1076