Exchange tourism: An experience and satisfaction analysis of the Au Pair Program Brazil-United States’ exchange students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29147/revhosp.v20.1080

Keywords:

Exchange program, Hospitality, Tourism, Travel agency, Au Pair

Abstract

This study addressed the positive and negative experiences of Brazilian exchange students in the Au Pair program in the United States of America, choosing as subjects of analysis: future, current and former participants of the aforementioned exchange and the host family. The work is justified by its lack of bibliographic material in Portuguese on the subject and its relevance to the field of tourism and hospitality studies. Thus, the objective was to analyze the perceptions, satisfactions and understandings fostered by the tourist experience of the subjects participating in the aforementioned exchange program. An exploratory research with a multimethod approach was used, collecting data through questionnaires and testimonials extracted from the social network Facebook. Within a universe of 36 participants, the main results indicated a discrepancy between the expectations of the exchange student and the host, evidencing labor and relationship conflicts, since there are disagreements with regard to what is sold by the agencies. Therefore, it was concluded that the experiences in an exchange are significant, unique and distinct for each individual. Furthermore, it is necessary to adjust the program's rules, as well as better supervision of the established norms, in favor of the fair and full benefit of all participants, guaranteeing the collective well-being and avoiding unpleasant situations of lack of hospitality.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Daiana de Sousa Machado, Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca

Tecnóloga em Gestão de Turismo pelo Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca

Mirian Cristina Vidal da Rocha, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro - UFRRJ e Colégio Pedro II.

Professora Assistente na Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro e no Colégio Pedro II. Mestre em Gestão e Estratégia pela Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ)

João Victor Hortencio, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro - UFRRJ

Mestre em Turismo pela Universidade Federal Fluminense (UFF). Professor substituto na Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ).

Marilia dos Santos Aragão, Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca

Tecnóloga em Gestão do Turismo pelo Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca.

References

Arrais, A., & Allis, T. (2021). In(H)ospitalidade e turismo de intercâmbio: um estudo sobre au pairs brasileiras nos EUA. Revista Hospitalidade, 18(3), 26-47. DOI: https://doi.org/10.29147/revhosp.v18i03.971

Azzolini, W. (2018). Conheça agora os 5 principais tipos de Agências de viagem. Recuperado de: http://www.airinsp.com.br/agencias-de-viagem/. Acesso em: 12 mai. 2023.

Baloglu, S., & McCleary, K. W. (1999). A model of destination image formation. Annals of tourism research, 26(4), 868-897. DOI: https://doi.org/10.1016/S0160-7383(99)00030-4

Bardin, L. (1977). Análise de Conteúdo. Lisboa: Edições 70.

Batista, I. (2002). Lugares de Hospitalidade In: Dias, Célia Maria de Moraes (org.) Hospitalidade, Reflexões e Perspectivas. São Paulo: Manole.

Becker, L., & Jaakkola, E. (2020). Customer experience: fundamental premises and implications for research. Journal of the Academy of Marketing Science, 48(4), 630–648. https://doi.org/10.1007/s11747-019-00718-x. DOI: https://doi.org/10.1007/s11747-019-00718-x

Beltrame, L. (2008). Turismo e educação: um ensaio sobre bases conceituais e práticas para o turismo pedagógico. Monografia de graduação de turismo. IGC/UFMG.

Brasil. Ministério do Turismo. (2006). Segmentação do Turismo: Marcos Conceituais. Brasília: Gabinete do Ministro.

Brasil. Ministério do Turismo. Lei nº 11.771/08, de 17 de setembro de 2008. Lei Geral do Turismo n° 11.771/08, de 17 de setembro de 2008. Brasília, DF, p. 1-22. Recuperado de: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11771.htm14. Acesso em: 8 jan. 2023.

Brasil. Ministério do Turismo. (2010). Turismo de Estudos e Intercâmbio: orientações básicas. 2. ed. Brasília, Ministério do Turismo.

Brasil. Ministério do Turismo. (2022). Número de Agências de Intercâmbio Quintuplica para Atender Demanda Crescente. Recuperado de: https://www.gov.br/turismo/pt-br/assuntos/ultimas-noticias/numero-de-agencias-de-intercambio-quintuplica-para-atender-demanda-crescente. Acesso em: 19 dez. 2022.

Brandão, E., & Carvalho, B. (2003). Imagem corporativa: marketing da ilusão. Assessoria de imprensa e relacionamento com a mídia: teoria e técnica, 2, 189-205.

Camargo, L. O. de L. (2003). Os domínios da hospitalidade. In: Decker, A. F M & Bueno, M. S. Hospitalidade: cenários e oportunidades. São Paulo: Pioneira Thomson Learning.

Camargo, L. O. de L. (2004). Hospitalidade. Coleção ABC do Turismo. 2 ed. São Paulo: Aleph.

Camargo, L. O. de L. (2019). Hospitalidade, turismo e lazer. Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo, 13(3), 1-15. https://doi.org/10.7784/rbtur.v13i3.1749. DOI: https://doi.org/10.7784/rbtur.v13i3.1749

Cox, R.; Busch, N. (2018). As an Equal? Au Pairing in the 21st Century. London: Zed Book. DOI: https://doi.org/10.5040/9781350218536

Christou, E. (2003). Guest loyalty likelihood in relation to hotels’ corporate image and reputation: a study of three countries in Europe. Journal of Hospitality & Leisure Marketing, 10(3-4), 85-99. DOI: https://doi.org/10.1300/J150v10n03_05

Cromptom, J. (1992). Structure of vacation destination sets. Annals of Tourism Research. 19(3), p. 420-434. DOI: https://doi.org/10.1016/0160-7383(92)90128-C

Dantas, S. R. (2021). Au pair: programa de intercâmbio cultural ou importação de mães substitutas? 30 f. Trabalho de Conclusão de Curso, f. 30, UNB, Brasília – DF. Recuperado de: https://bdm.unb.br/handle/10483/32844. Acesso em: 20 maio. 2023.

Delaney, K A. (1994). A Response to Nannygate: Untangling US Immigration Law to Enable American Parents to Hire Foreign Child Care Providers. Indiana Law Journal, 70, 305.

Doné, P. D.; Gastal., S. (2012). Intercâmbio: um Segmento Turístico Cultural, Educacional, Profissional e Humano. In: SEMINTUR: Anais do VII Seminário de Pesquisa em Turismo do Mercosul, 7, 2012, Caxias do Sul. Anais [...]. Caxias do Sul: UCS. Recuperado de: http://www.convibra.com.br/upload/paper/2013/37/2013_37_6900.pdf. Acesso em: 18 jul. 2023.

Facchin, G. (2019). A Percepção Cultural no Programa de Au Pair: Um Estudo entre Brasileiras e Famílias anfitriãs Norte-Americanas. Caxias do Sul/RS, Universidade de Caxias do Sul.

Fonseca, J. J. S. (2002). Apostila de metodologia da pesquisa científica. Fortaleza, UEC.

Gonçalves, T. G. (2013). O jogo da mala como recurso psíquico em vivências de pré-embarque por parte de jovens intercambistas. Cadernos UniFOA, 8(21), 29-36. http://doi.org/10.47385/cadunifoa.v8.n21.43 DOI: https://doi.org/10.47385/cadunifoa.v8.n21.43

Hosany, S., & Gilbert, D. (2010). Measuring Tourists’ Emotional Experiences toward Hedonic Holiday Destinations. Journal of Travel Research, 49(4), 513-526. https://doi.org/10.1177/0047287509349267. DOI: https://doi.org/10.1177/0047287509349267

Hosany, S., Prayag, G., Deesilatham, S., Cauševic, S., & Odeh, K. (2015). Measuring Tourists’ Emotional Experiences: Further Validation of the Destination Emotion Scale. Journal of Travel Research, 54(4), 482-495. https://doi.org/10.1177/0047287514522878. DOI: https://doi.org/10.1177/0047287514522878

Kopplin, Z. (2017). They Think We Are Slaves: the U.S. au pair program is riddled whith problems. Politico Magazine, New Orleans, EUA. Recuperado de: https://bdm.unb.br/hahttps://www.politico.com/magazine/story/2017/03/au-pair-program-abuse-state-department-214956/.ndle/10483/32844. Acesso em: 12 mai. 2023.

Lashley, C., Morrison, A. (2004). Em Busca da Hospitalidade: Perspectivas para um mundo globalizado. Barueri/SP, Manole.

Lashley, C. (2008). Studying hospitality: Insights from social sciences. Scandinavian Journal of Hospitality and Tourism, 8(1), 69-84. https://doi.org/10.1080/15022250701880745. DOI: https://doi.org/10.1080/15022250701880745

Likert, R. (1932). A technique for the measurement of attitudes. Archives of Psychology, 140(22), 44-53.

Leão, L. M. (2019). Metodologia do estudo e pesquisa: facilitando a vida dos estudantes, professores e pesquisadores. Petrópolis/ RJ, Vozes.

LII (2022). Legal Information Institute. Art. 22 da Lei nº 62. 31. Recuperado de: https://www.law.cornell.edu/cfr/text/22/62.31. Acesso em: 10 jun. 2022.

Mousinho, A. A. (2019). Au pairs brasileiras e suas rotas desviantes: história oral e vidas móveis. [Dissertação de Mestrado, Escola de Artes, Ciências e Humanidades da Universidade de São Paulo].

Oh, H., Fiore; A. M., & Jeoung, M. (2007) Measuring experience economy concepts: Tourism applications. Journal of travel research, 46(2), 119-132. DOI: https://doi.org/10.1177/0047287507304039

Rahimian, S., ShamiZanjani, M., Manian, A., & Esfiddani M. R. (2020). Developing a Customer Experience Management Framework in Hoteling Industry: A Systematic Review of Theoretical Foundations. Journal of Bunisses Management, 12(3), 523-547. https://doi.org/10.22059/JIBM.2020.292231.3718.

Richardson, R. J., Peres, J. A., Wanderley, J. C. V., Correia, L. M., & Peres, M. D. H. D. M. (1985). Pesquisa social: métodos e técnicas. São Paulo, Atlas.

Rodrigues, M. B. & Adrião, K. G. (2018). Considerações Acerca do Trabalho Doméstico Remunerado a partir do Feminismo Decolonial. XX Encontro da Rede Feminista Norte e Nortedeste de Estudos e Pesquisas sobre Mulher e Relações de Gênero. Recuperado de: https://www.sinteseeventos.com/site/redor/G17/GT17-09-Mariana.pdf. Acesso em: 25 ago. 2023.

Schmitt, B. H. (2002). Marketing experimental–Exame. São Paulo, NBL Editora.

Sebben, A. S. (2001). Um estudo exploratório sobre o intercâmbio cultural com a contribuição da psicologia intercultural e da educação intercultural. [Dissertação de Mestrado, Centro de Filosofia e Ciências Humanas da Universidade Federal de Santa Catarina].

Souza, M. P. (2018). Perspectiva Quali-Quanti no método de uma pesquisa. Encontro Internacional de Formação de professores e Fórum permanente de Inovação Educacional, 11(11), 28-45.

Students Travel Bureau. (2022). Interesse por intercâmbios cresce entre os brasileiros. (25 mar. 2023). Recuperado de: https://www.stb.com.br/busca?q=brasileiros+em+intercambio&url=. Acesso em: 05 mai. 2023.

Tamião, T. S. (2010). Revisão da literatura sobre intercâmbio cultural estudantil: renovação das práticas turísticas. Anais do VI Seminário de Pesquisa em Turismo do Mercosul. Universidade de Caxias do Sul.

Tavares, A., & Braga, D. (2008). Mercado de intercâmbio. In: D. Braga (2008). Agências de viagens e turismo: práticas de mercado. São Paulo, Campus.

Tomazzoni, E. L., & Oliveira, C. C. (2013). Turismo de intercâmbio: perfis dos intercambistas, motivações e contribuições da experiência internacional. Turismo-Visão e Ação, 15(3), 388-408. DOI: https://doi.org/10.14210/rtva.v15n3.p388-408

TravelMate. (2023). Au Pair. Programas. Recuperado em: https://www.travelmate.com.br/programas/au-pair/. Acesso em: 06 jul. 2023.

Tung, V. W. S., & Ritchie, J. R. B. (2011). Exploring the essence of memorable tourism experiences. Annals of Tourism Research, 38(4), 1367-1386. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.annals.2011.03.009. DOI: https://doi.org/10.1016/j.annals.2011.03.009

Utsumi, M. C., Cazorla, I. M., Vendramini, C. M. M., & Mendes, C. R. (2007). Questões metodológicas dos trabalhos de abordagem quantitativa apresentados no GT19-ANPEd. Educação Matemática Pesquisa: Revista do Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática, 9(1), 83-101.

Wirtz, D., Kruger, J., Scollon, C. N., & Diener, E. (2003) What to do on spring break? The role of predicted, on-line, and remembered experience in future choice. Psychological Science, 14(5), 520–524. https://doi.org/10.1111/1467-9280.034. DOI: https://doi.org/10.1111/1467-9280.03455

Veal, A. J. (2011). Metodologia de pesquisa em lazer e turismo. São Paulo, Aleph.

Published

2023-10-27

How to Cite

Machado, D. de S., Rocha, M. C. V. da, Hortencio, J. V., & Aragão, M. dos S. (2023). Exchange tourism: An experience and satisfaction analysis of the Au Pair Program Brazil-United States’ exchange students. Revista Hospitalidade, 20, 203–232. https://doi.org/10.29147/revhosp.v20.1080