Dimensions of hospitality in service provision at a commercial restaurant in Natal-RN: a satisfaction analysis
DOI:
https://doi.org/10.29147/revhosp.v21.1154Keywords:
hospitality in services, customer satisfaction, customer service, commercial restaurants, imensions of hospitalityAbstract
This study investigates the dimensions of hospitality in a seafood restaurant located in Natal (RN, Brazil), analyzing customer experiences between December 2021 and July 2022. The objective is to understand how structure, comfort, personalization, and hospitality impact the perception of quality and satisfaction. Using a quantitative approach, 1,717 responses were collected through digital questionnaires, and the data were analyzed with the SPSS® software. The evaluations were compared between months of higher and lower customer flow. The results indicate that the clientele, composed mostly of young female adults, mainly values attributes such as availability, friendliness, and reception. The taste of the dishes remained constant and well evaluated, regardless of the customer flow, while personalization decreased during periods of high demand. It is concluded that hospitality is a competitive advantage in the restaurant, and management must be attentive to feedback to continuously adjust the menu, portions, and staff training, ensuring continuous improvement in service quality and customer satisfaction.
Downloads
References
AAKER, D. A. Measuring brand equity across products and markets. California Management Review, v. 38, n. 3, 1996. DOI: https://doi.org/10.2307/41165845
AHUJA, K. et al. Ordering in: The rapid evolution of food delivery. McKinsey & Company, v. 22, s/n, p. 1-13, 2021.
AMORIM, W. J. S.; GOSLING, M. S.; CARVALHO, I. B.; GOSLING, I. T. S.; MEIRA, K. C. O.; LOPES, H. E. G. Antecedentes da satisfação de usuários de restaurantes universitários: o caso UFMG (Campus Pampulha). Reúna, v. 24, n. 2, p. 1-24, 2019. DOI: https://doi.org/10.21714/2179-8834/2019v24n2p1-24
ANDRADE, L. M.; BUENO, A. M. Comportamento do consumidor: um olhar científico sobre como e por que consumimos. Curitiba: Editora Intersaberes, 2020.
ANDRADE, D. A. C.; POLO, E. F. Hospitalidade como recurso estratégico na hotelaria: proposição de um modelo teórico-conceitual. Revista Hospitalidade, v. 15, n. 02, p. 17-40, 2018.
ANDRADE, D. A. C.; SILVA, D. L. B.; CORDEIRO, C. S. S. Hospitalidade: percepções de clientes e comerciantes no mercado central de São Luís Do Maranhão. Rosa Dos Ventos - Turismo e Hospitalidade, v. 12, n. 2, 2020.
ARAÚJO, E. R. S. Hospitalidade e serviços em hotéis de trânsito militares do exército: estudo de caso em São Luís (Maranhão–Brasil). 2022. 88f. Monografia (Trabalho de Conclusão de Curso) – Curso de Hotelaria, Universidade Federal do Maranhão, São Luís, 2022.
ARAÚJO, R. S. et al. Satisfação dos clientes do restaurante universitário do campus JK da Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri–UFVJM-MG. Brazilian Journal of Development, v. 5, n. 12, p. 29971-29989, 2019. DOI: https://doi.org/10.34117/bjdv5n12-134
ARIFFIN, A. A. M. Dimensionalidade genérica da hospitalidade na indústria hoteleira: uma perspectiva do relacionamento hospedeiro-hóspede. International Journal of Hospitality Management, v. 35, p. 171-179, 2013.
ARIFFIN, A. A. M.; MAGHZI, A. Um estudo preliminar sobre as expectativas dos clientes de hospitalidade hoteleira: influências de fatores pessoais e hoteleiros. International Journal of Hospitality Management, v. 31, n. 1, p. 191-198, 2012. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2011.04.012
ASHNESS, D.; LASHLEY, C. Empowering service workers at Harvester Restaurants. Personnel Review, v. 24, n. 8, p. 17-32, 1995. DOI: https://doi.org/10.1108/00483489510147565
BASTOS, A. C.; LIMA DA SILVA, M.; RAMOS CAVALCANTI ROSA, M. E. A importância dos aspectos visuais para a usabilidade: Análise dos cardápios de comida japonesa da cidade de Maceió – AL. In: ANAIS DA SEMANA DE DESIGN DA UFAL, 2017, Maceió. Anais [...]. Alagoas: Universidade Federal de Alagoas, 2017. p. 29-30. DOI: https://doi.org/10.17648/avia-2017-80742
BISPO JÚNIOR, J. P. Viés de desejabilidade social na pesquisa qualitativa em saúde. Revista de Saúde Pública, v. 56, p. 101, 2022. DOI: https://doi.org/10.11606/s1518-8787.2022056004164
BOER, L. Hospitalidade no restaurante Madalosso: comensalidade e sociabilidade. São Paulo: Universidade Anhembi Morumbi, 2014.
BOER, L.; REJOWSKI, M. Dimensões da Hospitalidade em um restaurante comercial. Revista Turismo e Sociedade, v. 9, n. 1, p. 1-23, 2016. DOI: https://doi.org/10.5380/tes.v9i1.45020
BRUNNER, T. A.; STÖCKLIN, M.; OPWIS, K. Satisfaction, image and loyalty: new versus experienced customers. European journal of marketing, v. 42, n. 9/10, p. 1095-1105, 2008. DOI: https://doi.org/10.1108/03090560810891163
CALABRIA, E. M. M. R. Um olhar sociológico sobre a produção do espaço arquitetônico: múltiplas reflexões sobre restaurantes no Recife. 2019. 326 f. Tese (Doutorado em Sociologia), Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2019.
CAMARGO, L. O. L. As leis da hospitalidade. Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo, v. 15, n. 2, p. e-2112, 2021. DOI: https://doi.org/10.7784/rbtur.v15i2.2112
CAMARGO, L. O. L. Hospitalidade. São Paulo: Aleph, 2004.
CARNEIRO, H. Comida e sociedade: uma história da alimentação. 7. ed. Rio de Janeiro: Elsevier Brasil, 2017.
CARVALHO, V. V. Análise da influência do ambiente sobre a satisfação dos clientes de um restaurante no Shopping Riomar. São Cristóvão: Universidade Federal de Sergipe, 2019.
CATRAVECHI, L. A. A hospitalidade cuiabana a partir do estudo de caso no estabelecimento comercial - “Chá com Bolo Cuiabano da Tia Fran”, Cuiabá (Mato Grosso/MT, Brasil). Turismo e Sociedade, v. 11, n. 3, p. 358-382, 2018. DOI: https://doi.org/10.5380/tes.v11i3.60059
CETIN, G.; OKUMUS, F. Experiencing local turkish hospitality in istanbul, Turkey. International Journal of Culture, Tourism and Hospitality Research, v. 12, n. 2, p. 223-237, 2018. DOI: https://doi.org/10.1108/IJCTHR-06-2017-0070
CHEN, X. Multidimensional study of hospitality and the host-guest paradigm in China. International Journal of Contemporary Hospitality Management, v. 30, n. 1, p. 495-513, 2018. DOI: https://doi.org/10.1108/IJCHM-09-2016-0509
COSTA, C. M. C.; SANTOS, F. P.; COURA, C. P. I. Marcos históricos da gastronomia francesa: da ascensão dos banquetes à nouvelle cuisine. Revista Hospitalidade, v. 18, n. 2, p. 98-119, 2021. DOI: https://doi.org/10.29147/revhosp.v18i02.968
CROTTI, M. S. R.; MORETTI, S. L. A. A hospitalidade e a influência do atendimento na percepção de satisfação dos hóspedes em hotéis de luxo no Brasil. Turismo: Visão e Ação, v. 21, p. 309-335, 2020. DOI: https://doi.org/10.14210/rtva.v21n3.p309-335
CRUZ, D. A. A.; SILVA, D. L. B. da; CORDEIRO, C. S. S. Hospitalidade: percepções de clientes e comerciantes no mercado central de São Luís Do Maranhão [Brasil]. 2020. Disponível em: https://lens.org/122-097-204-103-894. Acesso em: 21 nov. 2022.
ANDRADE, L. M.; BUENO, A. M. Comportamento do consumidor: um olhar científico sobre como e por que consumimos. Curitiba: Editora Intersaberes, 2020.
DIAS, C. M. M. O modelo de hospitalidade do Hotel Paris Ritz: um enfoque especial sobre a qualidade. São Paulo: Manole, 2002.
ERMANI, G. F. Plano de fidelização de clientes para um restaurante familiar localizado em Criciúma-SC. 2018. 69f. Monografia (Trabalho de Conclusão de Curso – Bacharelado em Administração), Universidade do Extremo Sul Catarinense, Criciúma, 2018.
FALTIN, A. O.; GIMENES-MINASSE, M. H. A Hospitalidade no Contexto de Restaurantes: uma revisão bibliográfica preliminar. In: FÓRUM INTERNACIONAL DE TURISMO DO IGUASSU, 11., 2017, Foz do Iguaçu. Anais [...] . Foz do Iguaçu: Universidade Estadual do Oeste do Paraná, 2017. p. 1-18.
FALTIN, A. O.; GIMENES-MINASSE, M. H. Comensalidade, hospitalidade e convivialidade: um ensaio teórico. Rosa dos Ventos – Turismo e Hospitalidade, v. 11, n. 3, p. 634-652, 2019. DOI: https://doi.org/10.18226/21789061.v11i3p634
FAMELI, T.; MONTEIRO, S. V. Gastronomia e hospitalidade: as relações de hospitalidade no restaurante e lanchonete da Lurdes em Nova Cantu-PR. In: SEMINÁRIO DOS CURSOS DE CIÊNCIAS SOCIAIS APLICADAS, 3., 2017, Campo Mourão. Anais [...]. Campo Mourão: Universidade Estadual do Paraná, 2017. p. 858-863.
FERREIRA, R. A. Do “bão” da cozinha ao “trem” da gastronomia. 2020. 151 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Sociais), Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2020.
FIESP. Brasil Food Trends 2020. São Paulo: IFESP, 2020. Disponível em: https://alimentosprocessados.com.br/arquivos/Consumo-tendencias-e-inovacoes/Brasil-Food-Trends-2020.pdf. Acesso em: 21 nov. 2022.
FONSECA, M. T. Tecnologias gerenciais de restaurantes. São Paulo: Editora Senac São Paulo, 2023.
FURTADO, N. G. A Influência da adoção de tecnologias de meios de pagamento na satisfação do consumidor: um estudo com frequentadores de restaurantes. Dissertação (Mestrado Profissional em Gestão de Alimentos e Bebidas), Universidade Anhembi Morumbi, São Paulo, 2017.
GOLUBOVSKAYA, M.; ROBINSON, R.N.S.; SOLNET, D. The meaning of hospitality: do employees understand?. International Journal of Contemporary Hospitality Management, v. 29, n. 5, p. 1282-1304, 2017. DOI: https://doi.org/10.1108/IJCHM-11-2015-0667
GRANDI, G. D. S. Análise do perfil e da percepção dos clientes dos restaurantes localizados no centro da cidade de Nova Veneza. 2017. 74 f. Monografia (Trabalho de Conclusão de Curso – Bacharelado em Administração), Universidade do Extremo Sul Catarinense, Criciúma, 2017.
HEAL, F. Hospitality in early modern England. EUA: Oxford University Press, 1990. DOI: https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780198217633.001.0001
HERNÁNDEZ-ROJAS, R. D.; HUETE ALCOCER, N. The role of traditional restaurants in tourist destination loyalty. Plos One, v. 16, n. 6, p. e0253088, 2021. DOI: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0253088
HIGGS, S. Social norms and their influence on eating behaviours. Appetite, v. 86, p. 38-44, 2015. DOI: https://doi.org/10.1016/j.appet.2014.10.021
HINDLE, S. Dearth, fasting and alms: the campaign for general hospitality in late Elizabethan England. Past & Present, v. 172, n.1, p. 44-86, 2001. DOI: https://doi.org/10.1093/past/172.1.44
KELLER, K. L. et al. Administração de marketing. Porto Alegre: Bookman Editora, 2024.
KERNER, S.; WARMIND, M.; CHOU, C. Commensality: from everyday food to feast. Commensality. Reino Unido: Editora Bloomsbury, 2015. DOI: https://doi.org/10.5040/9781474245326
KIM, D.; JANG, S. S. Motivational drivers for status consumption: A study of Generation Y consumers. International Journal of Hospitality Management, v. 38, p. 39-47, 2014. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2013.12.003
KOTLER, P.; KELLER, K. L. Administração de marketing. 15. ed. São Paulo: Pearson Universidades, 2019.
LASHLEY, C. Hospitalidade e hospitabilidade. Revista Hospitalidade, v. XII, n. especial, p. 70-92, 2015.
LASHLEY, C.; LYNCH, P.; MORRISON, A. J. Hospitality: A social lens. London: Elsevier, 2007.
LASHLEY, C.; MORRISON, A. In search of hospitality: theoretical perspectives and debates. Oxford: Butterworth-Heinemann, 2000.
LIMA-FILHO, D. et al. A influência da qualidade do serviço na satisfação de clientes de restaurantes. FACEF Pesquisa-Desenvolvimento e Gestão, v. 23, n. 2, 2020.
LIMA, J. M. D.; ANDRADE, C. C. A. Hospitalidade e hotelaria: o ambiente de recepção em hotéis de luxo de São Paulo. Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo, v. 12, n. 2, p. 84-100, 2018.
LIN, H. et al. Impact of tourist-to-tourist interaction on tourism experience: The mediating role of cohesion and intimacy. Annals of Tourism Research, v. 76, p. 153-167, 2019. DOI: https://doi.org/10.1016/j.annals.2019.03.009
MACHADO, T. M.; FERREIRA, L. B.; LISBOA, E. Uma análise da experiência do consumidor como fator decisivo no retorno a um restaurante an. In: ANAIS DO CONGRESSO INTERNACIONAL DE ADMINISTRAÇÃO, 2018, Sucre. Anais [...]. Bolívia: Universidad Mayor San Francisco, 2018.
MARQUES, R. B. Características hospitaleiras do anfitrião de meios de hospedagem manifestadas nos depoimentos dos hóspedes. Revista Hospitalidade, v. 15, n.1, p. 214-226, 2018. DOI: https://doi.org/10.21714/2179-9164.2018v15n1.807
MELO, D. E. M. Hospitalidade comercial nos restaurantes de comida japonesa na cidade do Rio de Janeiro. 2020. 33 f. Monografia (Trabalho de Conclusão de Curso – Curso Superior de Tecnologia em Hotelaria), Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2020.
MENDES, B. C.; CAVENAGHI, A. J. A hospitalidade pelas dimensões do acolhimento e pertencimento: uma análise sobre a percepção do anfitrião-residente de Campos do Jordão. Revista Turismo em Análise, v. 32, n. 1, p. 162-184, 2021. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.1984-4867.v32i1p162-184
MOLZ, J. G. Toward a network hospitality. United States: First Monday, 2014.
MOREIRA JUNIOR, F. D. J.; ANSUJ, A. P.; GOUVEIA, N.; OLIVEIRA, J. R. Análise da associação entre o perfil de cliente de um restaurante e seu nível de satisfação. Revista Sociais e Humanas, v. 31, n. 2, p. 1-14, 2018. DOI: https://doi.org/10.5902/2317175832718
NASCIMENTO, J. L. B. O nível de satisfação do hóspede nos meios de hospedagem comercial em desenvolvimento. 2019. 302f. Tese (Doutorado em Turismo), Departamento de Economia, Gestão, Engenharia Industrial e Turismo, Universidade de Aveiro, Portugal, 2019.
OLIVEIRA, A. L.; GUIMARÃES, D. B. Atributos determinantes na escolha de consumo de alimentação fora do lar: uma análise de um shopping em Fortaleza. 2019. 57 f. Monografia (Trabalho de Conclusão de Curso – Bacharelado em Administração), Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2019.
OLIVEIRA, D. A. G. Avaliação da satisfação de clientes em um restaurante comercial na cidade de Limeira através do método avaliação qualitativa das preparações do cardápio. Teoria & Prática: Revista de Humanidades, Ciências Sociais e Cultura, v. 2, n. 1, p. 27-37, 2020.
OLIVEIRA, M. A. S. A.; VANZELLA, E.; BRAMBILLA, A. Processos sociais: sistemas culinários em contexto de ressignificações, comensalidades, processos discursivos e religiosos. João Pessoa: Editora do CCTA, 2019.
OLIVEIRA, M.; MORETTI, S. L. A.; POZO, H. A hospitalidade e a gestão de restaurantes: evidências de um estudo múltiplo de casos em São Paulo, Brasil. Revista Rosa dos Ventos – Turismo e Hospitalidade, v. 7, n. 1, 2015.
OLIVEIRA, P. A. Manual de serviços de garçom. São Paulo: Editora Senac, 2019.
OREN, O. et al. Commensality research in commercial hospitality: A systematic review. International Journal of Hospitality Management, v. 117, s/n, p. 103663, 2024. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2023.103663
PANTANO, E.; GANDINI, A. Exploring the forms of sociality mediated by innovative technologies in retail settings. Computers in Human Behavior, v. 77, s/n, p. 367-373, 2017. DOI: https://doi.org/10.1016/j.chb.2017.02.036
PINTO, K. A hospitalidade nos restaurantes do centro histórico de são luís do maranhão: o ponto de vista dos moradores. 61 f. Monografia (Trabalho de Conclusão de Curso – Bacharelado em Hotelaria), Universidade Federal do Maranhão, São Luiz, 2017.
PITT-RIVERS, J. The law of hospitality. HAU: Journal of Ethnographic Theory, v. 2, n. 1, p. 501-517, 2012. DOI: https://doi.org/10.14318/hau2.1.022
PONTES, M. L.; MORETTI, S. L. do A.; CARVALHO, L. G. A. Qualidade em restaurantes de alta gastronomia em São Paulo-SP: proposta de modelo de avaliação com base no Guia Michelin. Rosa dos Ventos – Turismo e Hospitalidade, v. 11, n. 3, p. 561-577, 2019. DOI: https://doi.org/10.18226/21789061.v11i3p561
QUEIROZ, E. W. L. et al. Avaliação da satisfação dos clientes dos serviços de restaurantes da cidade de Tianguá, Ceará: uma análise descritiva. In: ANDRADE, F. J. E. T.; MORAES, G. M. D.; QUEIROZ, H. G. S. (Orgs.). Gestão da qualidade e segurança dos alimentos: coletânea de pesquisas acadêmicas. Sobral: SertãoCult, 2020. p. 119-131. DOI: https://doi.org/10.35260/87429007p.119-131.2020
RAGNESKOG, H. et al. Influence of dinner music on food intake and symptoms common in dementia. Scandinavian Journal of Caring Sciences, v. 10, n. 1, p. 11-17, 1996. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1471-6712.1996.tb00304.x
RISPOSTA MARKETING. Marketing para restaurantes. 2022. Disponível em: https://risposta.app/marketing-para-restaurantes.
RODRIGUES, A. F. A. C. Os circuitos da economia urbana na perspectiva do turismo em Belém, Pará. Turismo & Sociedade, v. 12, n. 1, p. 130-151, 2019. DOI: https://doi.org/10.5380/tes.v12i1.66833
ROSE, A. T. Turismo, planejamento e marketing. Barueri: Manole, 2014.
RYU, K.; JANG, S. DINESCAPE: A scale for customers' perception of dining environments. Journal of Foodservice Business Research, v. 11, n. 1, p. 2-22, 2008. DOI: https://doi.org/10.1080/15378020801926551
RYU, K.; JANG, S. S. The effect of environmental perceptions on behavioral intentions through emotions: the case of upscale restaurants. Journal of Hospitality & Tourism Research, v. 31, n. 1, p. 56-72, 2007. DOI: https://doi.org/10.1177/1096348006295506
SABINO, W. T. R.; BIANCHI, L. C. D. Como a qualidade do atendimento pode afetar uma organização: Um estudo sobre a importância de um bom atendimento ao cliente. Research, Society and Development, v. 8, n. 1, e2781582, 2019. DOI: https://doi.org/10.33448/rsd-v8i1.582
SANTOS, C. R. A. A alimentação e seu lugar na história: os tempos da memória gustativa. História: Questões & Debates, v. 42, n. 1, 2005. DOI: https://doi.org/10.5380/his.v42i0.4643
SANTOS, K. M. M.; OITICICA, M. L. G. R. Qualidade acústica em ambientes gastronômicos. Brazilian Applied Science Review, v. 4, n. 3, p. 1040-1052, 2020. DOI: https://doi.org/10.34115/basrv4n3-023
SANTOS, M. V. et al. Os restaurantes por peso no contexto de alimentação saudável fora de casa. Revista de Nutrição, v. 24, n. 4, p. 641-649, 2011. DOI: https://doi.org/10.1590/S1415-52732011000400012
SEBRAE. Experiência gastronômica uma ferramenta de fidelização e competitividade para bares e restaurantes. Brasília: SEBRAE, 2017. Disponível em https://bibliotecas.sebrae.com.br/chronus/ARQUIVOS_CHRONUS/bds/bds.nsf/d83df3e4b868b475007e5d8679cf6a81/$File/7584.pdf
SILVA, C. K. V. A.; BARBOSA, O. X. Restaurantes e turismo sazonais na cidade de Goiás/GO: um estudo de caso. Revista Territórios, v. 7, n. 2, p. 38-49, 2018.
SILVA, D. L. B. et al. O impacto da hospitalidade na satisfação dos clientes em restaurantes comerciais. Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo, v. 13, n. 1, p. 1-18, 2019. DOI: https://doi.org/10.7784/rbtur.v13i3.1749
SOUZA, M. S. et al. Uso da tecnologia por idosos durante a pandemia: um aliado ao isolamento social. Revista de Casos e Consultoria, v. 13, n. 1, p. e30327-e30327, 2022.
STEFANINI, C. J.; ALVES, C. A.; MARQUES, R. B. Vamos almoçar? Um estudo da relação hospitalidade, qualidade em serviços e marketing de experiência na satisfação dos clientes de restaurantes. Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo, v. 12, n. 1, p. 57–79, 2018. DOI: https://doi.org/10.7784/rbtur.v12i1.1372
TAVARES, A. P. Comida Afetiva: uma expressão de gosto, hospitalidade e memória. 2018. 108 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Turismo), Universidade de Brasília, Brasília, 2018.
TAVARES, W. M. Análise da satisfação dos clientes de um restaurante e pizzaria: um estudo de caso na cidade de Parnamirim no Rio Grande do Norte. 2019. 61f. Monografia (Trabalho de Conclusão de Curso – Bacharelado em Administração), Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2019.
VALDUGA, V.; GIMENES-MINASSE, M. H. S. G. As práticas do Slow Food no Brasil: uma análise das relações de hospitalidade e turismo no cotidiano da região Sul do país. Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo, v. 15, n. 1, p. 1819, jan. 2021. DOI: https://doi.org/10.7784/rbtur.v15i1.1819
VELHO, F. D.; HERÉDIA, V. B. M. O idoso em quarentena e o impacto da tecnologia em sua vida. Rosa dos Ventos – Turismo e Hospitalidade, v. 12, n. 3, p. 1-14, 2020. DOI: https://doi.org/10.18226/21789061.v12i3a10
VIEIRA, S. Bioestatística: Tópicos avançados-testes não paramétricos, testes diagnósticos, medidas de associação e concordância. Porto Alegre: Elsevier Brasil, 2018.
VILLAROUCO, V.; ANDRETO, L.F. M. Avaliando desempenho de espaços de trabalho sob o enfoque da ergonomia do ambiente construído: an ergonomic assessment of the constructed environment. Production, v. 18, n.3, p. 523-539, 2008. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-65132008000300009
WAKEFIELD, K. L.; BLODGETT, J. G. The effect of the servicescape on customers’ behavioral intentions in leisure service settings. Journal of Services Marketing, v. 10, n. 6, p. 45-61, 1996. DOI: https://doi.org/10.1108/08876049610148594
YOUN, H. et al. Examining traditional restaurant diners’ intention: An application of the VBN theory. International Journal of Hospitality Management, v. 85, p. 102360, 2020. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2019.102360
ZHANG, H.; WU, Y.; BUHALIS, D. A model of perceived image, memorable tourism experiences and revisit intention. Journal of destination marketing & management, v. 8, p. 326-336, 2018. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jdmm.2017.06.004
ZHAO, J.; HUDDLESTON, P. Antecedents of specialty food store loyalty. The International Review of Retail, Distribution and Consumer Research, v. 22, n. 2, p. 171-187, 2012. DOI: https://doi.org/10.1080/09593969.2011.652646
ZHONG, Y.; MOON, H. C. What Drives Customer satisfaction, loyalty, and happiness in fast-food restaurants in China? perceived price, service quality, food quality, physical environment quality, and the moderating role of gender. Foods, v. 9, n. 4, p. 460, 2020. DOI: https://doi.org/10.3390/foods9040460
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
I herewith declare that I authorize the publication of the enclosed paper by Revista Hospitalidade and it will be labeled as “Open Access” and licensed by the respective authors in accordance with the Creative Commons Attribution (CC-BY) license, without period limitation. The access to the paper will be open and free. access, for an indeterminate period and as unpaid and my collaboration is royalty-free. I declare also that this is an original work that has not been previously published, it has been written by the stated authors, and third-party sources were duly referenced when necessary. I further declare that this work does not infringe the copyright or property right of another and I am aware of publisher´s policy with regards to plagiarism, that will consist in immediate withdrawal of the article. Authors retain the copyright and grant the journal the right of publishing it as original work, i.e. guaranteeing that it has not been previously published, and now it is licensed under “Creative Commons Attribution” License which allows sharing the work with the condition of both authors and journal being duly referenced.